23.10.2018.
Lekki tornister

16 września w naszej szkole odbyła się akcja ,,Lekki tornister”, której celem było uświadomienie dzieciom, jak ważny dla zdrowia jest wybór odpowiedniego tornistra, sposób jego pakowania i noszenia.

Wszyscy uczniowie obejrzeli najpierw prezentację rodzajów tornistrów, a następnie pokaz sposobu pakowania - ze zwróceniem szczególnej uwagi na wykorzystanie wszystkich kieszeni i przegródek. Pouczające były porady dotyczące wyboru tornistra. Pielęgniarka szkolna w krótkiej pogadance przedstawiła skutki noszenia ciężkiego tornistra.

Aby na trwałe wyeliminować problem zbyt obciążonych plecaków wprowadziliśmy następujące rozwiązania:

  • w sali lekcyjnej zostawiamy podręczniki, ćwiczenia, przybory na plastykę, technikę, stroje na wf,
  • część rzeczy można zostawić w szafce w szatni,
  • nosimy ,,cienkie” zeszyty w miękkich okładkach,
  • w plecaku przynosimy tylko niezbędne przybory, podręczniki i zeszyty,
  • picie nosimy w małych butelkach,
  • nie wkładamy do plecaka zabawek, ciężkich przedmiotów.

Na zakończenie scenki ze szkolnej rzeczywistości pt. ,,Odchudzamy tornister” przedstawili uczniowie z klasy 3 c pod opieką wych. M. Łucyk i klas 6 a i 6 b pod opieką wych. I. Cichockiej. Podsumowaniem akcji w klasach młodszych był mini quiz ,,Co powinno być w tornistrze ucznia?”, wykonanie prac plastycznych ,,Pakuję swój tornister” oraz gra dydaktyczna ,,Lekki tornister”. Uczniowie klas starszych wykonali plakaty promujące akcję, a także sporządzili listy niezbędnych przyborów szkolnych  i listy przedmiotów, których nie należy przynosić do szkoły.

Podsumowaniem dnia było ważenie tornistrów. Ta akcja będzie kontynuowana przez kolejne miesiące. Na koniec roku szkolnego wyłonimy właściciela najlżejszego i najcięższego tornistra w każdej klasie.

 

 

KILKA PORAD DOTYCZĄCYCH WYBORU TORNISTRA

 

§  Wybierz lekki tornister z szerokimi, wyściełanymi szelkami na ramiona. Szelki powinny być regulowane i ustawione tak, by były równej długości i aby można było swobodnie wkładać i zdejmować tornister.

§  Tornister noś na obu ramionach – zawieszanie plecaka na jedno ramię może doprowadzić do asymetrii mięśniowej (mięśnie  obciążone rozrastają się bardziej, a nieużywane mniej).

§  Przy pakowaniu wykorzystaj wszystkie przegrody i kieszenie. Ciężar rozłóż symetrycznie, cięższe przedmioty bliżej pleców i środka plecaka.

§  Wypełniony plecak nie powinien ważyć więcej niż 10% masy ciała ucznia.

§  Rozważ stosowanie plecaka na kółkach. Tego typu plecak może być dobrym rozwiązaniem dla uczniów, którzy muszą dźwigać nieco cięższą jego zawartość. Pamiętaj, że plecak na kółkach musi być przenoszony po schodach i może być trudny do ciągnięcia po nierównym terenie.

 


Reklama:klimatyzacja